Eugène Jansson var en av de viktigaste representanterna för 1890-talets nordiska skymningsmåleri. I folkmun kallades han ”blåmålaren” eftersom hans palett under en period på drygt tio år dominerades av varierande toner av intensivt blått av olika nyanser och schatteringar. Familjens ekonomiska förhållanden tillät aldrig Jansson att studera utomlands eller göra studieresor. Istället koncentrerade han sig på det som fanns inom nära räckhåll, hemstaden Stockholm Riddarfjärden och dess omgivningar. Jansson bodde på Södermalm under hela sitt vuxna liv vilket bidrog till att hans produktion är ovanligt sammanhållen och enhetlig. De nya impulserna från Europas konstcentra nådde honom dock genom konstnärskollegorna, bland andra Nils Kreuger, Karl Nordström och Richard Bergh. Eugène Jansson studerade sporadiskt för olika målare, bland andra Edvard Perséus, innan han 1881 påbörjade studier vid Konstakademien, som dock endast varade ett år. Nordströms syntesistiska måleri, vilket präglas av färgfält med svarta konturer och som betonar vikten av att måla ur sinnet, kom att ge Janssons karakteristiska måleri viktiga impulser med vågräta penseldrag där toner av samma färg kontrasterar med olika ljuskällor.
Från 1890-talet fram till 1905 målade Jansson skymmningsbilder i blått av Stockholm sett från Södermalm, först i pastell men från och med 1893 i olja, med storartade natt- och aftonstämningar, där gaslyktornas gulvita ljus blandas med stjärnornas reflexer i det dunkla vattnet såväl på Riddarfjärden som på regniga gator. Hans uttryck gick sedan mot en allt tydligare förenkling tills konturerna omkring 1903 löses upp helt och valörmåleriet tog över. Efter skymningsbilderna började Jansson med sina berömda vitalistiska kroppsstudier av manliga gestalter från badhus och gymnaster, där den anslående Flottans badhus (1907) utgör höjdpunkt. I dessa är det anatomiska studiet av manskroppen central och man kan även skönja Janssons intresse för en nietzscheansk syn på kropp och själ som intimt sammanbundna. Eugène Jansson var homosexuell under en tid detta var förbjudet i lag men genom konsten fick han bejaka och manifestera sin läggning. Bankiren Ernst Thiel kom att spela en avgörande roll i Janssons liv som mecenat och beskyddare, och de kom att bli goda vänner livet ut. Vid tiden för Konstnärsförbundets formning 1886 anslöt sig Jansson till Opponenterna och han kom senare att tillhöra dess styrelse.
Högsommarnatt (Afton)
Eugène Jansson är representerad vid bland annat Nationalmuseum, Göteborgs konstmuseum, Prins Eugens Waldemarsudde, Norrköpings konstmuseum, Musée d'Orsay, Detroit Institute of Arts och Thielska galleriet. Om du är intresserad av att köpa eller sälja konst av Eugène Jansson är du välkommen att kontakta oss på Åmells konsthandel – vi är världsledande inom skandinavisk konst från 1600-talet och framåt, och hjälper dig gärna att hitta det du söker.